גבינה צהובה וסידן

גבינה צהובה

אם לא תאכל איך תגדל? מי מאיתנו לא שמע את המשפט הזה בילדותו וכעת משמיע אותו כמנטרה גם לילדיו. באומרנו – "תגדל", אנחנו מתכוונים לגדילת הילד לגובה, המושפעת מתזונתו, וקשורה קשר ישיר להתפתחות תקינה של מערכת השלד. לכן, אנו אומרים במילים אחרות איך תגדל אם לא תאכל סידן.

מהו סידן ומדוע הוא נחוץ?

על פי תפיסת התזונה, הסידן הוא המינרל הנפוץ ביותר בגופינו וחיוני לפעולות רבות של הגוף: תפקוד הלב, השרירים, מערכת העצבים וקרישת הדם. בדרך כלל ישנה קורלציה בין הצורך שלנו במינרל לכמותו בגוף, ואכן ניתן לראות כי הסידן מהווה כ-2% ממשקל גופו של אדם בוגר.

אחד מתפקידיו החשובים ביותר של הסידן הוא בניה והתארכות העצמות בתקופת הילדות ובגיל ההתבגרות. עד סוף גיל ההתבגרות קיים חלון הזדמנויות אשר חשוב לנצלו לבניית מסת עצם בריאה וחזקה. מסת העצם שתיבנה בילדות תלווה את האדם כל חייו, ככל שתהיה צפופה וחזקה יותר כך יקטן הסיכון לתחלואה הקשורה במערכת השלד בגילאים מאוחרים יותר.

בגילאים 4-13 קיימת דרישה גבוה לסידן בשל גדילה מהירה לגובה והתארכות העצמות: בגילאים 4-8 מומלצת צריכה יומית של 800 מ"ג ביום ובגילאים 9-13 הצריכה עולה ל-1,300 מ"ג ליום.

מקורות לסידן

בעולם התזונה קיימים מקורות רבים לסידן דוגמת: דגנים ומוצרי מאפה מועשרים, דגים הנאכלים עם עצמותיהם, ביצים, קטניות, ירקות, פירות ואגוזים אך מבין המקורות לסידן, המקור התזונתי המכיל את הסידן בזמינות הטובה ביותר לספיגה בגוף הוא מוצרי החלב. בין היתר, טעמם ומרקמם של מוצרי החלב בעל התקבלות טובה יותר אצל ילדים בגילאי 4-13 ביחס ליתר מקורות הסידן התזונתי. על מנת להגיע לצריכת הסידן המומלצת, יש לאכול כ-3 מנות חלב ביום דוגמת: גביע יוגורט, כוס חלב או פרוסת גבינת צהובה.

גבינה צהובה אהובה על ילדים והיא לא רק עוד שכבה בכריך בין הלחם לעגבנייה, אלא מכילה רכיבים תזונתיים חשובים כאשר הסידן דומיננטי מביניהם. ישנם סוגי גבינה צהובה המתאימים לצריכה על ידי ילדים בעלי רגישות ללקטוז היות וכמות הלקטוז בהן זניחה ביחס ליתר מוצרי החלב.

גבינה צהובה מכילה חלבונים בעלי חומצות אמינו חיוניות לבניית הרקמות והרכבם המיוחד משפיע גם על השריית שינה והפחתת מתחים. שתי פרוסות של גבינה צהובה יספקו כמחצית מתצרוכת הסידן הנחוצה לילדים. חשוב לציין כי הסידן שבגבינה הצהובה אינו נהרס בחום ולכן ערכה התזונתי של גבינה צהובה נשמר גם כאשר מוגשת כחלק מטוסט, פיצה ופשטידה האהובים על ילדים עד מאוד ויכולים להוות פתרון תזונתי בריא, מהיר וטעים.

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.