תזונה מומלצת ללא גלוטן

לחם ללא גלוטן

מהו גלוטן?

כדיאטנית, רבים שואלים אותי מהו גלוטן? גלוטן, הוא חלבון המצוי בעיקר בדגנים: חיטה, שעורה, שיפון וכוסמין. למעשה, אנשים הרגישים לו רגישים רק לחלק מהחלבון הנקרא גליאדין. הרגישות יכולה להתבטא במגוון צורות וסימפטומים כאשר הנפוצה מבניהם היא מחלת הצליאק. עשרות אלפי ילדים בישראל חולים בצליאק ואינם יודעים זאת. תסמיני המחלה המאופיינים בעיקר בסימפטומים הקשורים למערכת העיכול כגון: עצירות, שלשולים, חוסר תיאבון ובטן נפוחה, יכולים בקלות רבה להיות מזוהים עם מחלות ילדים אחרות.

כאשר ילד אשר רגיש לגלוטן ממשיך לקבל מזון המכיל גלוטן בתזונה, נוצרת תגובה דלקתית במעי המפעילה את מערכת החיסון. מרבית הסימפטומים נובעים מספיגה לקויה של המזון במעי המודלק. הסכנה הגדולה לילדים בגילאי 4-13 היא שספיגה לקויה של המזון תפגע בתהליך הצמיחה ובניית מסת גופם.

לא קל להיות הורה לילד חולה צליאק, אחריות רבה מוטלת על כתפיו וכך גם האשמה על כך שהוא מונע מהילדים את המזונות אשר צורכים חבריהם בשפע. אולם כאשר הילד מאובחן, אין צורך להיבהל וחשוב לזכור שכיום קיים מגוון רחב של מזונות נטולי גלוטן אותם ניתן להציע בגאווה רבה לילדינו, וכי טיפול מניעתי פשוט של הימנעות מוחלטת מגלוטן בתזונה יוביל להיעלמות הסימפטומים, התחדשות רירית המעי ושיפור בספיגת המזון.

מה אסור ומה מותר לאכול?

אסור – לחם, פסטה, רוב דגני הבוקר, עוגות, אבקת מרק, בייגלה, ביסלי ,פירות יבשים.
מותר  פסטרמה, חלב, בשר, טונה, ירקות ופירות, פרכיות אורז, מרשמלו ובמבה.
ניתן לראות כי בין המזונות "המותרים" לרגישים לגלוטן, קיימות אופציות בריאות וגם חטיפים מותרים לפינוק מפעם לפעם. כאשר מתיישבים סביב שולחן ארוחת הערב, ישנן אופציות נהדרות לארוחת ערב ללא גלוטן לכל המשפחה, כמו לדוגמה מרק שעועית.

במרק השעועית הילדים יוכלו לקבל כמעט את כל רכיבי התזונה הדרושים להם בזכות השעועית שבמרק אשר עשירה בחלבון, ברזל, סידן ואשלגן. השעועית היא קטנייה בעלת ערך גליקמי נמוך ובכך תורמת להגברת תחושת השובע ומונעת נשנושים מיותרים. שעועית המוגשת כחלק ממרק שעועית, קלה לעיכול בשל הבישול הארוך המקל על ספיגתה ומשפר את זמינות הויטמינים שבה.

רעיון תזונתי נוסף למנה נהדרת לארוחת ערב לילדים אשר לא צורכים גלוטן היא ירקות מאודים דוגמת: גזר, קישוא, ברוקולי ותרד. ניתן לאדות ירקות טריים או קפואים ובכך לספק לילד ארוחת ערב מזינה אשר עשירה בסיבים תזונתיים, נוזלים, ויטמינים ומינרלים. הירקות יכולים להיאכל כארוחה בפני עצמה או כתוספת למנת בשר/דג.

ולקינוח, אם רוצים סיומת מתוקה לארוחה, ניתן להציע פרי או עוגייה קטנה ללא גלוטן אשר ניתן לרכוש או להכין לבד. האינטרנט וכך גם רשתות השיווק מציעות כיום מגוון מתכונים וטיפים תזונתיים עבור הרגישים לגלוטן לתזונה בריאה, טעימה ומזינה.

 

השארת תגובה

חייבים להתחבר כדי להגיב.